postcardsfromx

Feminist, javisst!

Publicerad 2011-07-13 15:47:07 i

Idag blev jag verkligen besviken och undrade var världen verkligen är påväg.
Vi satt i turnébussen och väntade på att bära ut grejerna och då började killarna läsa upp skämt från en hemsida som handlade om kvinnorna i köket som samtidigt skulle tillfredställa mannen. Inte alls kul ens på skämt enligt mig. Men det tyckte alla killar och till min förvåning några tjejer också. Så jag sa;
"Sluta det är inte kul."
"Men det är ju bara på skoj" -En kille.
"Och? Det blir inte roligt för det" -Jag
"Men åå feminist Moa" -En tjej. Obs. Hon använder ordet nedsättande.
"Är du feminist på riktigt?" -Samma tjej.
Och så fortsatte det. Dom fattade inte varför jag inte tyckte att det var kul ens på skoj. Och dom började klaga.
"Feminister fixar sig inte, dom plockar inte ögonbrynen och sånt" -Samma tjej. Obs. HELT FEL.
" Det kommer ändå aldrig bli jämställt" -Tjejen. (Öö, så vi ska bara sluta kämpa då?)
Jag blev så ledsen och så arg och så besviken. Mest på tjejerna som inte verkade bry sig. Jag fick ont i hela kroppen av tjejen som påstod att hon inte var feminist. Men bara för att hon inte verkade veta vad det egentligen betyder.
Majoriteten av dom jag argumenterade med idag verkade tro att om man är feminist vill man att kvinnorna ska bli starkare än männen, man bryr sig inte om sitt utseende eftersom att mannen inte gör det, man hatar alla män och rakar sig ingenstans. FEL. Om ni vill veta vad feminist står för kan ni kolla här.
Hur som helst kan jag säga nu att under mitt sommarjobb har jag insett mer än någonsin hur mansdominerad musikbranschen är. Men jag har nog ändrat lite på det i nu. I alla fall i mig själv. Under nian. Och på gymnasiet, då jävlar.
/m

Kommentarer

Postat av: thelma

Publicerad 2011-07-13 17:07:06

Aaahh! Hatar när såna tillfällen händer! <3 på feministbloggen!

Postat av: Filippa

Publicerad 2011-07-13 22:05:21

Åh moa, jag vet precis hur det känns! Du är så bra som sa ifrån och stod på dig, kämpa för systerskapet! Och självklart är det alltid lika smickrande när du tipsar så fint om min blogg :) systerliga kramar till dig! <3

Postat av: moa

Publicerad 2011-07-13 22:34:56

TACK! <3 känns så fint att inte vara ensam!

Postat av: Emma

Publicerad 2011-07-14 00:33:42

Åh, fy vad jag hatar sånna jävla skämt om att "kvinnan hör hemma i köket". Det är fanimej inte kul! Håller med dig till 100 %!

Postat av: Merima

Publicerad 2011-07-14 01:11:41

håller med dig!

Postat av: nicole

Publicerad 2011-07-14 14:35:26

ÅÅÅÅÅÅÅH JÄVLA ÄCKELBAJS! fattar folk verkligen inte eller leker de bara dumma? förstår inte grejen. Jag vill ställa mig upp och skrika på alla som trycker ner oss och bara tittar på. Jag är en feminist och jag är stolt över det! Vi ska trumma loss på heleneholm, och vi ska visa exakt vad vi står för. Jag tänker inte låta Lasse T få mig att tro att jag är dålig på trummor för att jag är tjej. Fuck it, nu kör jag fullt ut.

Postat av: moa

Publicerad 2011-07-14 15:51:46

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

moa

fitta for fight

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela